Ihmissuhde narsistin kanssa on riippuvuussuhde

Jos olet läheisessä suhteessa (oli se sitten puoliso, vanhempi, ystävä tai mikseipä vaikkapa kollegakin) narsistin kanssa, olet todennäköisesti jollain tavalla riippuvainen hänestä. Narsisti tarvitsee ympärilleen hänestä riippuvaisia ihmisiä, hän haluaa muodostaa ihmissuhteensa sellaisiksi. Sellainen, joka ei tule hänestä riippuvaiseksi, harvemmin saa läheisen ihmissuhteen statusta narsistin kanssa.

Voi olla, että olet riippuvainen jostakin, mitä olet kokenut narsistin sinulle antaneen, jotakin sellaista, mitä sinulta on puuttunut. Jossain vaiheessa pikku hiljaa hän on alkanut annostelemaan, kuinka paljon antaa tätä haluamaasi asiaa sinulle ja kuinka paljon ottaa sitä sinulta pois. Hän antaa ja ottaa pois, niin että toimintakykysi jossakin asiassa muuttuu riippuvaiseksi siitä, milloin hän päättää sitä antaa ja milloin ottaa pois.

Minä olen ollut riippuvainen siitä, mitä hän tietää, mutta annostelee, miten kertoo minulle. Hän tietää enemmän kuin minä, sen lopullisen totuuden, mitä minä en puutteellisilla silmilläni näe. Ja hän päättää sen, milloin hän tuota tiedon arkkua valottaa ja kuinka paljon, jotta hän voi minulle sanoa, mitä minun missäkin tilanteessa on paras tehdä. Hän niin suuresti haluaa viisaudellaan minua auttaa. Hän kertoi havaintojaan persoonallisuuteni virheistä liittyen sellaisiin tilanteisiin, joissa en itse tiedostanut tehneeni tuota virhettä, minkä hän minulle suuressa tietämyksessään valoitti. Päädyin ajattelemaan, että olen tiedostamattani tehnyt virheitä, ja koska en niiden tekoa vain osaa tiedostaa, muutuin riippuvaiseksi hänen tietämyksestään tässä asiassa. Annoin hänelle vallan määritellä milloin teen jotakin väärin.

Vielä tänäkin päivänä minulla on vaikeuksia tehdä päätöksiä, sillä pohjimmiltani odotan jolta kulta sitä lopullista viisautta asiaan. Kehomuistillani tiedän, että jos teen minkä tahansa päätöksen, se on kuitenkin väärä. En halua ottaa vastuuta tästä vääjämättä vääräksi joka tapauksessa muodostuvasta päätöksestä, vaan ulkoistan sen vastuun jollekin ulkoiselle kohteelle, ja tämän ulkoisen kohteen olemassaolosta olen riippuvainen.

Riippuvuussuhteeseen liittyy huumaantumisen kokeminen. Sen ajatteleminen voi tuntua vastenmieliseltä siinä vaiheessa, kun ymmärtää ja tajuaa narsistin kaiken raadollisuuden. Miten suhde tälläisen ihmisen kanssa voi olla jotakin sellaista, mistä nautin ja olen riippuvainen, olenko masokisti? Itseä sabotoiva käyttäytyminen seuraa kuitenkin helposti piilevänä mukana, ellei yritä ymmärtää itsestään sitä puolta, joka on ollut (ja on) riippuvainen jostakin narsistissa.


Neiti Kettu

Kommentit